سفارش تبلیغ
صبا ویژن






درباره نویسنده
فروردین 87 - زئوس
کوثر
درد من حصار برکه نیست ... درد من زیستن با ماهیانی است که فکر دریا به ذهن شان خطور نکرده است ...
آی دی نویسنده
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
مهر 86
آبان 86
آذر 86
دی 86
اسفند 86
فروردین 87
اردیبهشت 87
خرداد 87
تیر 87
مهر 87
ابان 87
آذر 87
بهمن 87


لینکهای روزانه
پژوهشکده مطالعات راهبردی [117]
ابنا [171]
خبرگزاری رسا [154]
راهنمایی جامع جستجو [325]
آنا [150]
ایسنا [124]
خبرگزاری فارس [109]
ایونا [142]
ایرنا [108]
[آرشیو(9)]


لینک دوستان
فقط خدا رو عشقه
کودکانه
آدمک
حسام سرا
پیامبر اعظم
عشقولک
فصل سکوت
چرک نویس های یک سردبیر جوان
محمد جواد ایزد پناه
شمیم وصل
نظرات شخصی هادی بیات...
میثم اشتری
خدایان شیطانی
افسران سیاست
روزان
در هوای دوست
دیبا
دانش سیاسی
تفکر دریچه ای به سوی هستی
گنجهای معنوی
دکتر مطهرینیا
دریچه سیاست
رز سفید
حیات طیبه
مسلخ عشق
best friend
گنگانه
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب

موسیقی وبلاگ


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
فروردین 87 - زئوس


لوگوی دوستان


وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :111994
بازدید امروز : 1
 RSS 

سید شهیدان اهل قلمشهید آوینی از تبار انسانهای به تعالی رسیده ای است که به ندای فطرتشان ، گوهر حقیقت را از هزار توی اندیشه ها بیرون آوردند و برای خدا با مردم زیستند و برای خدا به خدا رسیدند . او نمی خواست در عرصه ی هنر شاهکار بیافریند بلکه هنر شهید آوینی عمل به وظایف انسانی اش بود...
شهید آوینی هنر واقعی را با الهام‏گیری از معارف اسلامی آن چنان توصیف می‏کند که با فطرت و حقیقت انسانی در هماهنگی کامل است او می‏گوید: هنر شیدایی حقیقت است . همراه با قدرت بیان آن شیدایی و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته است هر یک از این دو شیدایی حق و قدرت بیان - اگر نقص داشته باشد اثر هنری خلق نمی‏گردد . . . اصل لازم شیدایی «حق‏» است و «قدرت بیان‏» شرط کافی است . هنر یاد بهشت است و نوحه انسان در فراق هنر «زبان غربت‏ بنی آدم است در فرقت دار القرار و از همین روی همه با آن انس دارند چه در «کلام‏» جلوه کند چه در «لحن‏» و چه در «نقش‏» . . . انسی دیرینه به قدمت جهان . هر زبان بی زبانی است و زبان هم زبانی . هنرمند راز دار خزاین غیب است و زبان او زبان تمثیل و تمثل است . پس باید رمز و راز ظهور حقایق متعالی و کیفیت‏حضور ظهور امر قدسی را در جهان بشناسد . . .

او هنر خدایی را قبول نداشت و در مقابل تفکر بدون تعهد هنر برای  هنر موضعی جدی می گرفت. هنر برای هنر، عنوان توصیفی تلاشی است که سعی دارد هنر را بی نیاز از دین و حکمت و تعهد، در خدمت هنر معنی کند، اما مگر این کار ممکن است؟
آوینی با درک درستی که از اوضاع هنر وهنرمند داشت معتقد بود: هنرمند امروز از تعهد و پیام می گریزد و یا تعهد خویش را در انکار تعهد و پیام می جوید بی آن که بداند و در این معنی اندیشه کند که آیا گریز از تعهد و پیام و انکار آن ممکن است یا نه؟ هنر عین پیام و تعهد است و انتزاع این دو از یکدیگر و انکار نسبی که بین شان وجود دارد، از اصل بی معنا و محال...
افکار شهید آ وینی در تمامی عرصه ها پاک و شفاف بود. او به درستی و گویا نظراتش را مطرح می کرد و سخن می گفت. او یک تنه بار امانت بزرگی را به دوش می کشید: زیرا در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری جهاد می کرد. کسی که هنر برای هنر را قبول ندارد و هنر را از عرفان و عشق و پیام وتعهد جدا نمی داند. بجا می گوید که هنر نیز عین عرفان است و تفاوت تنها در نحوه تجلی است.
شهید آوینی ... که تو را نه در دشت های داغ سرزمین جنوب و نه استخوان های هزار تکه شهدا و نه شلمچه و طلاییه و فاو، که کپر نشینان (بشاگرد) هم می شناسند، که تو نه در فالب چهار گوش جعبه های جادو که در قلب مردمان محرومی. و اکنون، این تویی که  بر کرانه ازلی و ابدی وجود بر نشسته ای تویی که باید (ما قبرستان نشینان عادات سخیف را از این منجلاب بیرون کشی) .

روحش شاد...



نویسنده » کوثر » ساعت 2:53 عصر روز دوشنبه 87 فروردین 19